Sæsonstart i weekenden: ”Vi glæder os til at komme i gang”

Oliver Orup Kristensen
24. februar 2021 kl. 15:54
På lørdag indleder 2.Divisionen forårssæsonen mod Jammerbugt FC og cheftræner Kristoffer Johannsen ser frem til at komme i gang. Målsætningen er han og spillertruppen også afklarede omkring.

Det er mere end 100 dage siden, at klubbens bedste herrehold senest har spillet en gældende fodboldkamp.

Ventetiden er heldigvis ovre på lørdag, når 2.Divisionsholdet drager til Jammerbugten i forårets første tuneringskamp. Forud for lørdagens kamp har der været en intensiv opstart præget af hårdt arbejde og nye ansigter.

Cheftræneren godkender sæsonopstarten

Efter et resultatmæssigt skuffende forår skal skuden vendes i den kommende halvsæson og derfor har en god sæsonoptakt været vigtig. Cheftræner Kristoffer Johannsen godkender optakten, selvom den har været anderledes fra normalt:

”Jeg synes egentlig vi har haft en fin optakt. Grundet nogle udskudte kampe har opstarten været lidt kortere end normalt, men det gør ikke så meget. Vi har stadigvæk afviklet en række træningskampe, som er forløbet fornuftigt. Vi har set stærkt ud i defensiven og har produceret mange chancer.”

Udover et stærk defensiv hæfter Kristoffer Johannsen sig ved at mange af de unge spillere har vist sig flot frem:

”Vi har haft en del U-19 spillere med til træning og det er dejligt at se, hvordan de vokser med opgaven. Hvis de bliver ved med at klø på kunne der sagtens komme nogle debutanter her henover foråret.”

Stolt over disciplinen

Et uforløst efterår og en bedrøvende verdenssituation kunne godt være årsag til en dalende motivation blandt klubbens spillere, men sådan har det ikke været. Faktisk mødte førsteholdets spillere ind i så god form i januar, at flere fysiske træningspas er blevet omdannet til tekniske – og taktiske træningspas. Den mulighed og indstilling fra spillerne påskønner cheftræner Kristoffer Johannsen:

”Jeg blev sgu stolt over at se den forfatning spillerne mødte i. De havde gjort deres hjemmearbejde, og det giver os i trænerstaben bedre forudsætninger for at udarbejde en fed opstartsplan. Grundet spillernes grundform har vi haft mulighed for at øge fokus på det taktiske, hvilket har været en fordel for os.”

U19-spillere har domineret i 2.Divisionstruppen

Spillere af egen avl er en ambition for mange klubber, men det kan være svært at realisere. I Næsby Boldklub har man i mange år haft transitionen fra ungdoms- til seniorspiller som fokuspunkt, og det har over de senere år givet et markant afkast. Også opstarten har i år båret præg af et indtog fra ungdomsspillerne.

I løbet af opstarten har otte U19-spillere trænet fast med 2.Divisionsholdet og deltaget i deres træningskampe, og yderligere to spillere fra U19-truppen er blevet rykket permanent op i 2.Divisionstruppen.

Der er tale om Andreas Hother (årg. ’03) og Andreas Nørgaard (årg. ’02) og de tilslutter sig de to andre U19-spillere i 2.Divisionstruppen, Rasmus Juel Knudsen (årg. ’02) og Mikkel Stangerup (årg. ’02), der allerede er rykket op på 2.Divisionsholdet før tid.

Læs om Rasmus Juel Knudsen og hans vej til 2. Divisionsholdet fra ungdomsafdelingen her:

Ifølge Talentchef, Joachim Schødts, er det et sundt tegn og vidner om stort talent blandt klubbens unge spillere:

”I Næsby Boldklub gør vi en række ting for at sikre, at transitionen fra at være ungdomsspiller til at blive seniorspiller bliver så nem som mulig. Det er noget vi har fokus på hele tiden, i et tæt samarbejde mellem vores U19-trænerteam, 2. Divisionsteamet og vores Transitionstræner. Her snakker vi løbende spillerne igennem, og hvordan vi bedst muligt får implementeret de mest talentfulde ungdomsspillere i 2. Divisionstruppen. Det har været oplagt i vinteropstarten at se flere af vores egne spillere an på seniorniveau, også fordi U19-træningerne har været lukket ned pga. corona. Flere af spillerne har gjort god figur til træninger og i træningskampene for 2.Divisionsholdet og har været med for at lære og for stille og roligt at vænne sig til tempoet og fysikken.”

Han fortsætter:

”Det er samtidig glædeligt, at vi kan sende endnu to dygtige ungdomsspillere op i vores 2.Divisionstrup før tid. Hother og Nør er to meget talentfulde spillere som med tålmodighed og den rette indstilling nok skal gøre det godt for vores bedste herresenior i den kommende fremtid. At så mange af vores unge spillere har trænet med 2.Divisionsholdet i vinteropstarten er en forlængelse af det store talentarbejde, der allerede foregår i Næsby Boldklub, og det er ambitionen, at tiltaget vil sikre, at endnu flere kommer gennem klubbens Talentafdeling og bliver klar til divisionsfodbold ligesom vi har set det med Rasmus Knudsen og Mikkel Stangerup senest.”

Målsætningen for foråret er klar

Halvlegs i sæsonen befinder klubben sig på den forkerte side af nedrykningsstregen og derfor er målsætningen for sæsonen også klar. Undgå nedrykning. Selvom Kristoffer Johannsen mener, at potentialet er til mere, så er han realistisk omkring hvad der skal opnås i foråret:

”Vi er afklarede omkring, hvad vi skal i foråret og det bliver at sikre overlevelse. Det er en tæt række med mange dygtige hold, men vi tror på overlevelse. På den lange bane har vi jo større ambitioner, men vi må også være afklarede omkring den situation vi står i. Vi er klar til at kæmpe.”