Nyt initiativ sat i søen for at styrke mikro- og børnefodbolden på Fyn

10. juni 2021 kl. 15:09
Syv af de største klubber på Fyn går sammen for at styrke mikro- og børnefodbolden i et nyoprettet Fynsråd

På baggrund af et generelt øget fokus på mikro- og børnefodboldmiljøer, har Odense Boldklub, Svendborg FB, Dalum IF, Middelfart BK, Boldklubben Marienlyst, Tarup/Parup og Næsby Boldklub dannet Fynsrådet.

Fynsrådets primære opgave er at sætte mikro- og børnefodbolden øverst på dagsordenen på Fyn.

Den fælles grundholdning er simpel, der arbejdes for at øge fokusset på udvikling frem for resultater, god trænerpædagogik, en fælles tråd i spillerudviklingen, styrket forældresamarbejde, samt uddannelse af trænere og ledere.

Fynsrådet vil række ud til samtlige Øens hold-klubber, med målet om at skabe en øget inspiration og vidensdeling, til gavn for alle involverede parter.

I Næsby Boldklub, flugter dette nye tiltag i god tråd med klubbens øgede fokus på mikro- og børnefodbolden:

Dennis Schor, Børneudviklingstræner i Næsby Boldklub, siger;

Vi ønsker som klub hele tiden at udvikle os og blive bedre. Dette har været et stort fokus for os særligt for de yngste årgange som er meget essentielle for vores klub. Vi ønsker fremadrettet at skabe endnu bedre og trygge rammer og miljø omkring de yngste, hvor vi med Fynsrådet sammen med de andre klubber, vil udvikle vores miljøer yderligere. Vi ser derfor frem til samarbejdet med de øvrige klubber i Fynsrådet, så vi sammen kan flytte mikro- og børnefodbolden.”

Som led i det øgede fokus på mikro- og børnefodbolden har Næsby Boldklub allerede iværksat flere initiativer, Dennis Schor udtaler;

”Som klub har vi allerede igangsat flere projekter som skal styrke mikro- og børnefodbolden. Vi har iværksat Fugleungerne, for 0-4-årige, hvor vi allerede har mere en 40 medlemmer og som har været en kæmpe succes. Vi har skabt en øget struktur og retning i vores træning hele vejen fra U5 til og med U19, hvor især vores yngste i U5-U9, vil have fokus på det trygge og legende miljø. Samtidig har vi fra sommer tilføjet flere hjælpetrænere så vi får et øget individuelt fokus på spillerne, men også ungtrænere på U10-U12, så drengene har rollemodeller der er aktive i klubbens ældre årgange, hvilket vi er sikre på bliver en stor succes. Vi glæder os derfor til sparringen i Fynsrådet, så vi kan vidensdele og inspirere hinanden til yderligere forbedringer og tiltag.”