Næsby Boldklub indgår samarbejde med Odense Elite College

27. januar 2021 kl. 16:02
Nyt samarbejde med Odense Elite College fuldender uddannelses- og dual career-cirklen i Næsby Boldklub

Tilbage i september 2020 kunne vi offentliggøre, at vi havde indgået et eksklusivt samarbejde med den nye private elitesportsefterskole i Odense; Sports Academy Denmark (læs mere her: https://bit.ly/2Mbrc0X), og nu kan vi med stolthed meddele, at vi fuldender uddannelses- og dual career-cirklen i Næsby Boldklub ved indgåelsen af samarbejdet med Odense Elite College.

Dual career-cirklen fuldendes i Næsby Boldklub

Næsby Boldklub samarbejder i forvejen med forskellige uddannelsesinstitutioner, en køreskole (Næsby Køreskole), og nu tilbyder vi også et bofællesskab via det nye samarbejde med Odense Elite College, som muliggør et veltilrettelagt dual career-forløb for vores dygtigste talenter helt fra grundskolen (Hjalleseskolen og Provstegårdskolen), elitesportsefterskole (Sports Academy Denmark), ungdomsuddannelser, herunder erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser (Kold College, Mulernes Legatskole, Sct. Knuds Gymnasium, Odense Katedralskole, Tornbjerg Gymnasium, Tietgen Handelsgymnasium, Fyns HF og Syddansk Erhvervsskole), til de videregående uddannelser (Syddansk Universitet).

Fælles for alle disse samarbejdspartnere er deres specielle elitetilbud for unge talentfulde idrætsudøvere; hver enkelt spillers dual career tilgodeses i et miljø, hvor både skole, sport og privatliv prioriteres under hele den aktive sportskarriere - og selvfølgelig også med henblik på livet efter sportskarrieren. Samarbejderne skal være med til at skabe yderligere sammenhæng mellem skole, fritid og sport for klubbens mange talenter.

Om det nye samarbejde udtaler, Jesper Sandberg, Collegeleder på Odense Elite College:

”Jeg er utrolig glad for, at Næsby Boldklub nu er en del af Odense Elite College. Samarbejdet viser den mangfoldighed, der er plads til på OEC, og jeg ser frem til et godt og langt samarbejde med Næsby Boldklub. Vi er glade for samarbejdet og ser frem til at hjælpe klubbens fodboldspillere til en nemmere hverdag, hvor vi kan være med til at motivere, fastholde og intensivere udviklingen af talenterne, således at de unge udøvere oplever et sammenhængende og understøttende miljø, hvor uddannelse, fritid og sport kan kombineres under et elitært bofællesskab. Vi glæder os meget til at byde den første fodboldspiller fra Næsby Boldklub velkommen på Odense Elite College.”

Om Odense Elite College

Odense Elite College er et bofællesskab for elitært orienterede unge mennesker under uddannelse eller i arbejde i Odense Kommune beliggende på Erhvervskollegiet i Odense.

Hvem kan ansøge om en plads på Odense Elite College?
Odense Elite College er et college for talenter og eliteudøvere. De favner både sportslige talenter og eliteudøvere, samt talenter og eliteudøvere indenfor kunst, kultur, musik og ballet.

For at komme i betragtning til OEC forventes det, at udøveren opfylder nedenstående optagelseskriterier:

Optagelseskriterier:

• Tilhører eller har potentiale til den nationale elite i ens aldersgruppe og sportsgren/kulturelle område
  • Er under uddannelse eller i arbejde i Odense Kommune
  • Er fodboldspiller i enten Næsby Boldklub, OB eller Odense Q
  • Deltager i træning, konkurrencer, opvisninger eller andet i forbindelse med sin passion på nationalt/regionalt højeste niveau
  • Tager ansvar for egen udvikling og er målrettet både indenfor sin passion og uddannelse eller arbejde
  • Har høje ambitioner indenfor sin passion og uddannelse eller arbejde

Fremtidens dual career-strategi i Næsby Boldklub

Næsby Boldklub offentliggør snart klubbens samlede dual career-strategi, men selve rammerne for strategien er nu endelig på plads med det nye samarbejde med Odense Elite College. Klubbens Uddannelseskoordinator- og Uddannelsesvejleder, Simon Bitsch og Jakob Kyhn, har arbejdet intenst i kulissen i længere tid for at udvikle og forbedre området, som klubben finder helt centralt og vigtigt for fremtidens præstationsoptimering.

Talentchef i Næsby Boldklub, Joachim Schødts, udtaler om samarbejdet:

”Der er mange faktorer, der har indflydelse på, hvordan man som ungt menneske udvikler sig bedst muligt. Det er dog afgørende for den optimale sportslige og menneskelige udvikling, at vi ser på den samlede situation og træningsmiljø og arbejder hele vejen rundt” og fortsætter; ”Vi forsøger hele tiden at optimere forholdene omkring vores spillere. Via samarbejdet med Odense Elite College fuldender vi nu uddannelses- og dual career-cirklen i klubben – vi kan således tilbyde vores talenter et bofællesskab, som enten pga. transport-, uddannelse- eller private grunde har brug for eller bedst af at bo ude ifm. deres fodbolduddannelse i Næsby Boldklub, så de oplever en bedre sammenhæng og koordinering mellem sport, fritid og uddannelse.”

Link til Odense Elite Colleges hjemmeside: https://www.odenseelitecollege.dk