Jan Thomsen: En mand af klubben

Oliver Orup Kristensen
09. februar 2021 kl. 10:12
Jan Thomsen har i mere end 25 år brugt utallige timer i Næsby Boldklub. Langt de fleste som frivillig. Igennem årene har han været medstifter af fanklubben Blue-Birds, ligesom han var ansvarlig for det lotteri, der har sikret klubbens overlevelse under Corona-pandemien.

- Næsby Boldklub har valgt at lave en mindre portrætserie af spillere, trænere og andre personer, der på forskellige måder har bidraget ekstraordinært til klubben. Dette portræt er af Jan Thomsen -

Da Jan Thomsen kommer til verden en februar-dag i 1961 er der ikke meget, der tyder på, at han en dag skal blive en ildsjæl i Næsby Boldklub. Opvokset på Kanalvej nær Odense havn opbygger han og de andre drenge fra vejen et rustent forhold til de jævnaldrende fra det nærliggende Næsby-kvarter. Gruppen fra Kanalvej holder sammen og bruger deres tid på at fiske og spille bordtennis.

Gokart og vilde biler var vejen frem

Udover fiskeri og bordtennis med de andre fra Kanalvej, blomstrer en anden stor interesse tidligt for Jan Thomsen. Som 9-årig bliver han, af sin far, placeret i en gokart og lige siden har interessen for biler været ekstraordinær. Passionen er formentlig arvet fra netop farmand, der i løbet af sit liv havde ikke mindre end 41 forskellige biler og 17 motorcykler. Sådan noget smitter ofte, og Jan Thomsen, der netop er fyldt 60 år, har selv haft 22 biler i sit liv:

”Lige siden jeg blev sat i den gokart, har jeg altid elsker biler, og jeg har haft nogle stykker, der har været lidt specielle. I 1983 var jeg en af de første i Danmark, der fik sat en turbolader på en benzinmotor. Det var godt nok på en Fiat127, så den kunne ikke bremse, men hold op hvor kunne den køre stærkt.”

Et adresseskift giver barndommens nemesis en chance

I starten af 90’erne flytter Jan Thomsen til en afstand af få hundrede meter fra Næsby Boldklub. Det er også her, at han i 1994 melder sin 4-årige søn ind, der skal starte til fodbold. At det valg skulle betyde, at Jan Thomsen sidenhen skulle bruge tusinder af timer i klubben, havde de færreste troet, men Jan blev hurtigt fanget af klubben:

”Jeg meldte min søn ind og var der i starten bare for at se ham. Men så hørte formand Poul Jørgensen om mit arbejde omkring sponsorer, og han kunne godt bruge lidt hjælp. Og så blev jeg bare stille og roligt kørt mere ind i klubben.”

Cykelløb, lotteri og netværk

Som ansvarlig for klubbens sponsorer har Jan Thomsen over årene været med til at implementere en række tiltag, der har til formål at støtte klubben. Blandt andet arrangerer han hvert år det årlige sponsor-cykelløb, hvor man kan cykle penge ind til Næsby Boldklub. Han var også ansvarlig. for det store lotteri, der blev iværksat i 2020 under Corona-pandemien, og som sikrede klubbens overlevelse. Og så er Jan Thomsen også ansvarlig for klubbens erhvervsnetværk, herunder møder og sociale arrangementer. Men en ting er helt sikkert, Jan Thomsen gør det ikke for pengenes skyld:

”De ting jeg render og laver for klubben, gør jeg fordi jeg elsker klubben og det den står for. Jeg tror ikke det vil gøre noget godt, hvis jeg forsøger at udregne en timeløn, men det er heller ikke det det handler om. Vi er mange herude i klubben, der hjælper til på forskellige måder, og det giver et unikt socialt fælleskab”

En fanklub udover det sædvanlige

I 2006 stifter Jan Thomsen med en række andre trofaste Næsby-fans fanklubben Blue Birds, der sidenhen er blevet fast inventar til førsteholdets kampe. Fanklubben, der er udstyret med trommer, horn og efterhånden hæse stemmebånd er blevet et symbol på klubben og det lokale sammenhold:

”Vi har oplevet mange fede ting med Blue Birds og vi har jo rejst landet rundt, når vi har skullet støtte førsteholdet på udebaneture. Vi er en gruppe gutter i forbindelse med Blue Birds, der mødes hver lørdag hernede i klubben og drikker øl og hygger, og så får vi også set lidt god bold. Det er skønt”

Ungdommen og bredden betyder noget

Jan Thomsen har ingen planer om at drosle ned på sine aktiviteter i klubben og glæder sig til tiden, hvor den igen kan åbne op. Og når klubben er åben, så handler det for Jan Thomsen ikke så meget om eliten. Det handler om de unge glade mennesker, der giver klubben liv:

”Jeg anerkender klart eliten og den er vigtig, men det er ikke det jeg går så meget op i. For mig handler det om de unge mennesker. Det er dem jeg sætter mig og ser spille, uanset om det er hold to eller tre. Og så elsker jeg klubben, fordi vi er mange, der bruger en masse af vores tid hernede og det giver et socialt fællesskab, som man ikke vil undvære.”

Adspurgt om de største sportslige oplevelser med klubben fremhæver Jan Thomsen pokaleventyret i 2011-2012 og oprykningen til 2. division i 2000-2001.