Næsby Boldklub lukkes ned til 10. maj 2020

08. april 2020 kl. 11:26
Foreningslivet skal forblive lukket efter påske grundet forlængelsen af forsamlingsforbuddet frem til og med 10. maj.

Statsminister, Mette Frederiksen, meddelte mandag aften, at udviklingen i smitten med coronavirus er stabil, og at myndighederne derfor arbejder på en kontrolleret og gradvis genåbning af det danske samfund. Den første lille åbning af samfundet gælder ikke foreningslivet, og Næsby Boldklub skal derfor holdes lukket frem til den 10. maj.

Hvad skal der ske med turneringer og lignende?

I marts præsenterede DBU Fyn og DBU Jylland flere forskellige scenarier for fynsk og jysk fodbold afhængigt af, hvornår der igen bliver åbnet for foreningslivet. Med den seneste udmelding fra statsministeren er det nu kun følgende scenarier, der er i spil:

De fynske turneringer

PLAN D – Turneringerne genoptages efter 10. maj

Man kan ikke gennemføre den turnering, som vi kender idag. Det betyder, at der ikke kan spilles dobbeltturneringer, og man er nødt til at se på puljerne og måske nedbryde til et lavere antal hold og kun spille én gang mod hinanden.

Herre serie 2, Herre serie 1 og Albaniserien kan ikke gennemføres, og der arbejdes pt. i DBU Fyn på en plan for disse rækker.

Albanipokalturneringen for kvinder og herrer og Ungdomspokalturneringen suspenderes.

Børnestævner vil kunne gennemføres i det omfang, det kan nås. DBU Fyn vil bestræbe sig på at lave så mange stævner som muligt.

Når DBU Fyn har en endelig plan klar, melder vi dette ud.

Fællesrækkerne med DBU Jylland

PLAN B - Turneringerne genoptages senest d. 17. maj

11-mandsturneringerne afvikles i halv størrelse, dvs. holdene kommer til at møde hinanden én gang hver i stedet for to. JM-kampe for ungdom udgår, og der kan spilles frem til den 28. juni.

For 7- og 8-mandshold: Alle planlagte kampe til og med d. 10. maj aflyses. Når man får lov til at sætte igang, tages der ikke hensyn til en ”sportsligt korrekt” afvikling med én eller to kampe mod alle hold. Der skal spilles de kampe, man kan nå.

For 3- og 5-mandsholdene gælder det blot om at finde mulige løsninger, alt efter hvornår fodbolden igen kan sættes igang. Her vil alternative stævnemuligheder blive tænkt ind i løsningsmodellerne.

PLAN C - Turneringerne kan ikke genoptages senest d. 17. maj

Turneringerne annulleres.

Bliver lockdown ophævet i perioden mellem den 17. maj og 28. juni:

• Der vil være mulighed for at lave en alternativ turneringsform. Det har stor betydning, hvor tidligt i perioden en eventuel ophævelse finder sted.
  • DBU ser på muligheden for evt. at lave et særligt ”indspil” til DBU-rækkerne for henholdsvis kvinder og herrer. I modsat fald afklares eventuelle oprykninger med baggrund i præsterede resultater i efteråret 2019.

DBU 3-Bold stævner aflyses

DBU 3-Bold stævner i maj og juni aflyses grundet forbuddet om større forsamlinger frem til og med august.

U17- og U19 Division

Det er endnu uvist, hvad der kommer til at ske. Der er spillet 15 kampe (14 i efteråret og én i foråret) – indtil videre er syv kampe blevet udsat, og der restere stadig seks kampe efter d. 10. maj, men da turneringen ligesom ved herrernes 2. Division var sat til at spille til 20. juni, så er der ikke samme muligheder for at afvikle kampene i alternative weekender.

Når der er fundet en endelig plan for U17- og U19 Division, melder vi dette ud.

2. Division

Divisionsforeningen har tidligere meldt ud, at målet for 2. Division er at få spillet alle sæsonens kampe. Det bliver sværere end i 3F Superliga og NordicBet Liga, så i øjeblikket overvejes forskellige alternative scenarier, som Divisionsforeningen har arbejdet på i samråd med klubberne:

”Også i 2. Division er det helt klare mål at få spillet alle kampe i turneringen. Men da sæsonen i forvejen var sat til at spille til 20. juni, så er 2. Division den række med flest spillerrunder tilbage i sæsonen. De ekstra åbninger, der er kommet i den internationale kampkalender, giver ikke samme nye muligheder i 2. Division som i de to øverste rækker. 2. Division har mange amatørspillere, så det er ikke sikkert, at klubberne bare kan spille i hele juli måned,” siger direktør i Divisionsforeningen Claus Thomsen.

Når der er fundet en endelig plan for 2. Division, melder vi dette ud.

Fortsat ingen træninger og aktiviteter i Næsby Boldklub

Som følge af myndighedernes retningslinjer, selvom vi alle savner fodbolden og kammeratskabet i klubben, afvikles der fortsat ikke træning og andre aktiviteter i klubben, i første omgang til og med d. 10. maj.

Yderligere informationer
Du vil kunne se DBU's status og anbefalinger på www.dbu.dk og www.dbufyn.dk.

Myndighedernes retningslinjer opdateres løbende. Vi anbefaler derfor, at du følger med på de respektive hjemmesider, så du får de helt aktuelle anvisninger. Nyttige kilder er:

Samlet side fra myndighederne med alt, hvad du skal vide om corona:
www.coronasmitte.dk
Den myndighedsfælles hotline er: 70200233