Talentchef: Overgangen til seniorfodbold er det sværeste

Oliver Orup Kristensen
17. september 2020 kl. 15:10

Der er en række faktorer, som gør overgangen til seniorfodbold til det mest markante skifte i fodboldens verden. Man går fra et beskyttet udviklingsmiljø til et mere råt og kompetitivt miljø.

For nogle spillere handler det helt banalt om, at en ny verden på ungdomsuddannelserne åbner sig, hvor fester og alkohol begynder at fylde mere og mere. Det harmonerer ikke ret godt med at være elite-fodboldspiller, og derfor hopper nogle fra. Andre hopper fra fordi de mentalt er blevet fodboldtrætte efter mange år, hvor fodbolden har fyldt mere end noget andet.

Sådan vil talentfulde spillere engang imellem gå tabt i langt de fleste fodboldklubber, men for de fleste spillere er det hverken fodboldtræthed eller alkohol-fristelser, der er de største udfordringer ved springet til seniorfodbolden. De fleste spillere vil i stedet være udfordrede på det markant øgede tempo, den voldsomme fysik og den hårde konkurrence, der indtræffer på seniorplan.

Fokus på transitionstræning:

Talentchef i Næsby Boldklub, Joachim Schødts, erkender at springet til seniorfodbolden er svært, især i en klub som Næsby Boldklub hvor 1. herreseniorholdet spiller i 2. Division, men han mener, at man i Næsby Boldklub gør mange ting for at sikre, at springet bliver så nemt som muligt:

”I Næsby Boldklub gør vi en række ting for at sikre, at transitionen fra at være ungdomsspiller til at blive senior-spiller bliver så nem som mulig. Det er noget vi har fokus på hele tiden, i et tæt samarbejde mellem vores U19-trænerteam og vores 2. Divisionsteam. Her snakker vi løbende spillerne igennem, og hvordan vi bedst muligt får implementeret de mest talentfulde ungdomsspillere i 2. Divisionstruppen. Vi har bl.a. faste ugentlige transitionstræninger året rundt, hvor vores mest talentfulde ungdomsspillerne træner med 2. Divisionsholdet, for stille og roligt at vænne sig til tempoet og fysikken.”

Nyt tiltag ser snart dagens lys i Næsby Boldklub:

Næsby Boldklub sætter snart yderligere fokus på transitionen fra ungdoms- til seniorfodbold ved at etablere decideret samtræning med 2. Division – samtræning mellem U19 Divisionsholdet og vores 1. herreseniorhold i 2. Division. Det skal være med til at løfte miljøet og niveauet yderligere for klubbens mange talentfulde spillere.

”Det nye tiltag er en forlængelse af det store talentarbejde, der allerede foregår i Næsby Boldklub, og det er ambitionen, at tiltaget vil sikre, at endnu flere kommer gennem klubbens Talentafdeling og bliver klar til divisionsfodbold.” fortæller Talentchef i Næsby Boldklub, Joachim Schødts.

Konkrete målsætninger:

I Næsby Boldklub vægtes det højt, at de spillere der render rundt på klubbens bedste herreseniorhold, også er spillere klubben har været med til at forme – såkaldte ’egenudviklede spillere’ (en spiller, der efter UEFAs definitioner har spillet mindst tre år som ungdomsspiller i klubben) - Derfor har man i klubben nogle konkrete målsætninger for at sikre, at alt det store arbejde i Talentafdelingen også bliver indfriet, når spillerne bliver senior-spillere. Talentchef, Joachim Schødts, om klubbens målsætninger:

”Vi har i Næsby Boldklub en meget klar og ambitiøs strategi og målsætning om, at 50% af den samlede spilletid på klubbens 1. herreseniorhold skal komme fra egenudviklede spillere. Derudover har vi en også en målsætning om, at 75% af førsteholdstruppen skal være egenudviklede spillere.” og fortsætter ”I sidste sæson var 65% af førsteholdstruppen på vores 2. Divisionshold, spillere af egen avl, mens 52% af spilletiden på førsteholdet kom fra egenudviklede spillere. Det er vi enormt stolte af.”

Fra fokus på udvikling til resultater:

Anderledes fra ungdomsfodbolden er også et markant øget fokus på resultater, når man bliver senior-spiller. Som ungdomsspiller er fokus primært på den fodboldmæssige udvikling, hvortil resultater kommer lidt i baggrunden. Sådan er det ikke længere, når man bliver senior-spiller, hvor det i stedet er resultaterne, der kommer i fokus. Det kan derfor være en udfordring, hvis ikke spillerne gradvist bliver tilvænnet et øget fokus på resultater. Ifølge Joachim Schødts er det en hårfin balance:

”Ift. klubbens plan for ungdomsholdene, så har vi ind tænkt i vores årsperiodisering og dertilhørende curriculum og ugeplan, at der gradvist sker en øget fokus fra U13 til vores U19 Divisionshold på modstanderen og dét at vinde fodboldkampe, hvor det udelukkende er vores egen spillestil og hold der er i fokus på U13 til vores U19 Divisionshold, hvor der er langt større fokus på modstanderen og dét der skal til, for at vinde i weekenden. Selvfølgelig stadigvæk på Næsby-måden.”

Senior-spillerne bærer også en del af ansvaret:

Ansvaret for en succesfuld transition er fordelt ud på mange, deriblandt også de ældre og etablerede senior-spillere. De har til opgave at modtage og integrere de nytilkomne spillere, og gøre overgagen så blid som mulig, og det kan gøres på flere måder. For har man i Næsby Boldklub fokus på fælles aktiviteter, der har alles interesse og som man kan være fælles om – fx fællesspisninger eller aftener, hvor man ser landskampe sammen. Det er med til at gøre overgangen til seniorfodbolden nemmere for ungdomsspillerne.

En af de spillere, der senest har gennemgået en succesfuld transition til klubbens 2. Divisionshold er Rasmus Juel Knudsen, og det kan man læse mere om her: