Talentudviklingen blomstrer: seks tidligere Næsby-spillere har fået Superliga-debut i indeværende sæson

12. juli 2020 kl. 12:53
Næsby Boldklub er kendt som en klub, der har stort fokus på talentudviklingen og et tæt samarbejde med OB. Det samarbejde har i denne sæson resulteret i, at fem tidligere Næsby-spillere har fået debut for OB, hvor det både er blevet til mål og flotte præstationer fra de tidligere Næsby-spillere.

Fodboldsæsonen 2019-2020 har for mange været en lidt trist affære grundet Covid-19 - ufrivillig pause, begrænsede tilskuere på tribunerne og et markant fald i omsætningen er blandt de ting, fans og klubber har måtte forholde sig til.

Men for Næsby Boldklub er der bestemt også positive ting at tage med fra sæsonen. Klubbens førstehold på herresiden har sikret sig en sæson mere i 2. division, hvor hele fem spillere fra klubbens talentafdeling har fået debut, og så har en række af klubbens tidligere talenter fået debut i Danmarks bedste fodboldrække. Faktisk kan hele seks tidligere Næsby-talenter nu tilføje prædikatet Superliga-spiller til deres CV, og en enkelt kan endda skrive Danmarksmester. Den tidligere Næsby-spiller Nicolas Madsen har nemlig vundet Superligaen med FC Midtjylland i denne sæson, i en alder af 21 år.

Her er de seks Superliga-debutanter

1. Mikkel Hyllegaard (årg. ’99) – Superligadebut for OB – Spillede i Næsby Boldklub fra sommeren 2011 til sommeren 2015 (U13-U17) – Kom til Næsby Boldklub fra Søhus Stige BK
  2. Daniel Obbekjær (årg. ’02) – Superligadebut for OB – Spillede i Næsby Boldklub fra sommeren 2007 til sommeren 2016 (U5-U14) – Har altid spillet i Næsby Boldklub
  3. Jakob Breum (årg. ’03) – Superligadebut for OB – Spillede i Næsby Boldklub fra sommeren 2015 til sommeren 2018 (U12-U15) – Kom til Næsby Boldklub fra Ubberud IF
  4. Rasmus Nissen (årg. ’01) – Superligadebut for OB – Spillede i Næsby Boldklub fra sommeren 2013 til vinteren 2015 (U13-U15) – Kom til Næsby Boldklub fra OB
  5. Hans Christian Bernat (årg. ’00) – Superligadebut for OB – Spillede i Næsby Boldklub fra vinteren 2012 til vinteren 2014 (U12-U14) – Kom til Næsby Boldklub fra Morud IF
  6. Nicolas Madsen (årg. ’00) – Superligadebut for og danske mestre med FCM – Spillede i Næsby Boldklub fra vinteren 2011 til sommeren 2015 (U11-U15) – Kom til Næsby Boldklub fra BK Marienlyst

Fem Næsby-drenge i startopstillingen

Da OB d. 8. juli mødte Silkeborg i superligaen, var det med Næsby-briller en historisk kamp. Fem tidligere Næsby-spillere var at finde i startopstillingen for OB, hvor Mikkel Hyllegaard blandt andet scorede. Selvom kampen blev tabt 1-3, gjorde de tidligere Næsby-talenter alle en fin figur.

Derudover blev Jacob Breum med sine 16 år og 234 dage den tredje yngste debutant i OB’s historie nogensinde.

Udover de seks nuværende debutanter er det ikke utænkeligt, at en syvende debutant kan komme på tale i denne sæson. Den tidligere Næsby-dreng Mads Hermansen har nemlig siddet fast på bænken for Brøndby efter genopstarten af Superligaen, og han har fået spilletid i flere træningskampe i denne sæson. Derfor kunne den 20-årige målmand godt blive det næste Næsby-talent, der får debut i superligaen.

Talentchefen i Næsby Boldklub, Joachim Schødts, glæder sig over de mange superliga-debutanter og tilskriver Næsby Boldklub en del af æren: ”Vi er naturligvis i Næsby Boldklub enormt stolte af de mange Superliga-debutanter i denne sæson. Det er en kæmpe cadeau til alle, der har været med til at udvikle spillerne i Deres tid i Næsby Boldklub. Det er samtidig et vidne om et godt samarbejde med OB. Udover de seks Superliga-debutanter har det også været en sæson, hvor vi gav debut til fem spillere på vores eget 2. Divisionshold fra vores talentafdeling. Det er glædeligt for Fynsk fodbold at se vores satsning på talentudvikling, som licensklub, bære frugt.”