Otte Næsby-spillere udtaget til DBU-talentsamling

Oliver Orup Kristensen
22. oktober 2020 kl. 15:55
I går var otte af klubbens dygtigste U14-spillere til DBU’s Talentcentertræning, hvor de havde to træningspas styret af DBU-trænere. Formålet med afviklingen af Talentcentertræninger er at give de unge spillere optimale muligheder for at vise sig frem. Derudover giver de tidlige DBU-samlinger bedre vilkår for DBU’s trænere, når de skal se spillere an frem mod udtagelsen af U16-landsholdet.

Tallerupvej 76 i Tommerup var i går centrum for et væld af fodboldtalent fra Fyn. Knap 30 af de dygtigste U14-spillere på Fyn var samlet til et af i alt otte Talentcenter-træf, der bliver afholdt for U14-spillere i løbet af sæsonen. Det er DBU, der udtager spillere og afviklere træffene, som er endags-events med to træningspas undervejs.

De otte U14- spillere fra Næsby Boldklub:

Calle Mohr-Pedersen

Casper Risbjerg Andreasen

Mads-Oscar Buur

Marius Riis Rasmussen

Mikkel Juul Jørgensen

Silas Degn

Victor Rubio Kruse

Milan Leschly

Sådan foregår et U14-træf:

DBU afvikler otte træf i løbet af sæsonen, hvor knap 30 af de dygtigste spillere fra Fyn er med. Træffene er delt op således, at der er fire træf i efteråret, og fire til foråret.

Udover det rent fodboldtekniske, som selvfølgelig er i højsæde, så er der fra DBU’s side også fokus på, hvordan man bedst muligt optimerer sig uden for træningsbanen. Derfor er der også andet end træning på programmet under et U14-træf:

Kl 09.00 mødes de udvalgte talenter, inden første træningspas ruller fra kl. 09.45-11.00. Herefter skal spillerne hurtigt hvile og restituere, hvilket er et stort fokuspunkt fra DBU’s side. Derfor er spillerne også blevet bedt om at medbringe et liggeunderlag, for at optimere mulighederne for hurtig og effektiv hvile og restitution. Det skal bidrage til, at spillerne igen fra kl. 14.00-15.15 kan præstere til dagens andet træningspas samt en intern kamp. Når kl. er cirka 16.00 sendes spillerne hjem til deres respektive klubber, hvor holdenes trænere indgår i en dialog med DBU’s trænere om træffet.

Processen frem mod U16-landsholdet:

U16-landsholdet er det første officielle danske ungdomslandshold, og processen mod skabelsen af det hold starter tidligt. Allerede fra U13 begynder DBU at afvikle Talentcentertræninger, som dem U14 har. Det skal give de bedst mulige vilkår for at DBU’s trænere og scouts, men det skal også forberede de talentfulde spillere på, hvordan livet i DBU-regi er. Ved indgangen til U15 bliver de første reelle og klassiske DBU-træf afholdt, og her er bliver spillere fra hele landet slået sammen. Hvor der på U13 og U14 er seks regionale talentcentre, så bliver det ved U15 kogt ned til to, Talentcenter Vest og Talentcenter Øst. De to talentcentre afvikler syv samlinger i løbet af sæsonen, hvilket til slut kulminerer med udtagelsen af U16-landsholdet.

Næsby Boldklub bidrager med over 25% af spillerne:

Ingen klubber på Fyn bidrog med flere spillere end Næsby til gårsdagens Talentcentertræning, og det er et stort skulderklap til klubben. Det er en bekræftelse af det hårde arbejde, der bliver udført i hverdagen, og det lover godt for fremtiden. Både forældre, spillere og trænere har i samspil med hinanden bidraget til denne succes, hvilket vidner om den sunde struktur i klubben.

Inden længe skal de bedste fynske U13-spillere også til DBU-samling, og her forventer man i Næsby også at have en række spillere udtaget.