Klublicensniveauer

Stjerneniveauer
Der udstedes klublicens på 5 overordnede niveauer i form af 1-5 stjerner. Der vil inden for det enkelte niveau, også være mulighed for at få tildelt en halv stjerne.

Hermed følger en beskrivelse af forventningerne til de forskellige stjerneniveauer:

U10-U15

U17-U19

Transition

1 stjerne

Intet krav

2 stjerner

Intet krav
3 stjerner

4 stjerner

Top niveau

5 stjerner

Top niveau

En 1-stjernet licensklub er struktureret og har investeret i sine yngste miljøer til og med U15. Klubben har forståelse for at deres miljø for aldersgrupperne U10-U15 er vigtigere end de ældre aldersgrupper, og prioriteres som sådan. Klubben forsøger at lave et godt samarbejde i nærmiljøet og søger desuden samarbejde med klubber længere oppe i stjernesystemet. Der søges både inspiration i DBU’s træneruddannelser og andre træneruddannelser og inspirationskurser. Klubben er villig til at lytte og lære, hvordan man udvikler sin klub og har klare retningslinjer for børnemiljøet, trænermiljøet og hvordan trænerne skal agere og opføre sig.

En 2-stjernet licensklub er struktureret og har investeret i sine miljøer til og med U19. Klubben har visioner fremadrettet og skal være inspirator for sit nærområde og sørger for samarbejde med licensklubber på lavere og højere niveauer. Klubben har tydelige planer for den enkelte spiller og har fokus på en god sportslig model. Klubben har fokus på, hvad der er bedst for spilleren, før hvad der er bedst for holdet. Klubben har fokus på at basistingene for en 2-stjernet licensklub med henblik på at opnå kontinuitet og kvalitet for U10-U19, før man sætter fokus på eventuelle ambitioner om at opnå et højere klublicensniveau.

Licensklubben opfordres til stort fokus på udvikling af trænere samt skabe et godt træner-/ledermiljø.

En 3-stjernet licensklub har et nationalt godt miljø, som befinder sig i den øvre ende af talentsektorerne. Klubben er bevidst om sin rolle for lokalområdet og ser sig selv som flagskibet i området, der sætter retningslinjerne. Klubben er gearet til at give optimale rammer for spillerne i hverdagen, så disse udvikler sit potentiale. Klubbens talentmiljø er kontinuerlig højt fra de yngste årgange til de ældste. Endvidere leverer klubben jævnligt spillere til Superligaen, 1. Division og ind imellem til de danske ungdomslandshold.

Head of Coaching og Ungdomsudviklingstræner søger inspiration på øverste nationale niveau og internationalt.

En 4-stjernet licensklub er på det nationalt højeste niveau, og på vej mod mange af de elementer den 5-stjernede licensklub opfylder. Hvis klubben ikke allerede har opnået de fleste elementer, så er man i en 4-stjernet licensklub, påbegyndt de væsentlige områder for at blive en 5- stjernet licensklub. Man er en klub med en stærk sportslig model fra U10-U19.

Man leverer kontinuerligt spillere til de danske ungdomslandshold og til Superligaen. Klubben har et stort strategisk fokus på arbejdet med talentudviklingen, med forankring til klubbens ledelse.

En 5-stjernet licensklub tager ansvar for talentudviklingen i egen klub, hele vejen fra de yngste årgange til de ældste årgange. Klubben tager også ansvar for talentudviklingen i Danmark. Endvidere skal klubben være inspirator for mere end egen klub, med fokus på nærområde, samarbejdsklubber og tilhørende udviklingsmiljøer. Klubben evner at producere spillere til højeste nationale og internationale niveau. Klubben er innovativ og fremsynet og investerer i områder, hvor man ikke nødvendigvis behøver at investere for at opnå 5-stjerner. Klubben sørger for at faciliteterne er på et internationalt niveau i alle aspekter. Der tages ansvar for videreuddannelse af trænere og at de får international erfaring i form af kurser samt inspirations- og studieture. Man er indstillet på at videndele med de øvrige licensklubber. Der sørges for at spillerne bliver matchet på internationalt klubniveau, samt at klubben tager del i forskningen i Danmark.