Stort fokus på trænerudvikling i Næsby Boldklub

02. marts 2020 kl. 18:39

I fodboldverdenen er fokus ofte på udvikling af spillere, men Næsby Boldklub ønsker tillige at sætte stort fokus på trænerudviklingen.

Hvorfor fokus på trænerudvikling?

I Næsby Boldklub betragter vi træneren som en nøgleperson i fodbold. Træneren er arkitekten bag spillernes talentudviklingsmiljø, hvorfor de bærer ansvaret for at skabe et miljø, der stimulerer til læring og udvikling.

Derfor mener vi også, at uddannelse og dermed udvikling af trænere er altafgørende for, at spillerudvikling overhovedet kan finde sted. Uddannelse klæder trænerne på til at varetage deres opgaver i klubben, således at de er i stand til at fastholde, udvikle og tiltrække fodboldspillere.

Næsby-trænere på kursus

På baggrund af ovenstående, er Næsby Boldklub stolte af, at så mange af vores trænere i øjeblikket er i gang med- eller har erhvervet sig diverse kurser i DBU-regi. Her kan vi eksempelvis prale med:

• Næsby Boldklub har netop afholdt et B1-trænerkursus, hvor 15 af vores egne trænere deltog.
  • Daniel Olsen (U13) og Dennis Schor (U16) har gennemført B2-træneruddannelsen.
  • Og sidst, men ikke mindst: Mads Lynge (U15) er afsted på A-træneruddannelsen, som netop lige er vendt hjem fra en fem dages studietur til Berlin.

Nye B2-trænere sætter ord på uddannelse

I weekenden d. 24. – 26 januar samt uge 8, kunne Næsby Boldklub sende Daniel Olsen og Dennis Schor afsted på B2 træneruddannelse i Skive. Vi har fået dem til at fortælle om selve træneruddannelsen og sætte nogle ord på, hvad det giver for deres fremtidige trænervirke:

”kurset har været en blanding af både teoretiske og praktiske moduler, hvor vi både har ageret trænere og spillere, ligesom vi har haft praktiske moduler med medier. Vi har arbejdet med emner som spillestilsbolden og dets principper, aerob træning, anaerob træning, fodboldcases og meget mere. I uge 8 var fokus især på at udvikle to mediehold med specifikke spillestile. Arbejdet skulle ende ud i en ”mediekamp”, således at vi kunne se, hvorvidt vores arbejde med spillerne havde båret frugt - og det havde det heldigvis for begge holds vedkommende.

Alt i alt har det været nogle utroligt lærerige og givende dage, hvor vi helt sikkert er blevet rustet endnu stærkere til vores fremtidige trænervirke. Kurset har givet os et endnu større fodboldfagligt netværk, ligesom det har givet os mere avanceret viden indenfor teorien og de taktiske aspekter af fodboldspillet”.