Næsby Boldklubs talenter i historisk god form

03. februar 2020 kl. 16:34

Tirsdag d. 14. januar var ungdommen i Næsby Boldklub igen tilbage på grønsværen efter vinterpausen. Dagen blev brugt på den obligatoriske Yoyo IR2 test, hvor spillernes kondition fastlægges. Både U15, U17 og U19 var i gennem testen, og resultaterne var ud over alle forventninger. Der blev ikke blot sat ny klubrekord på alle tre årgange; også bundniveauet hos spillerne var historisk højt.

Victor Østergreen fra vores U15 lagde ud med at sætte ny klubrekord for sin årgang med et resultat på 23,2 svarede til en distance på 1480m. Resten af U15 truppen fulgte flot efter med et gennemsnit på 21,6 svarende til en distance på 1000m - altså hele fem niveauer over, hvad der som minimum forventes på dette tidspunkt af året.

U17 ville ikke stå tilbage for deres yngre medspillere og kom ud med et flot gennemsnit på 22,2 svarende til en distance på 1160m - igen flere niveauer over, hvad der som minimum forventes på dette tidspunkt af året. I U17-årgangen endte Oliver Koertz med at slå klubrekord for sin årgang med et resultat på 23,6 svarende til 1640m.

U19 var i en klasse for sig. Truppen kom ud med et historisk højt gennemsnit på 23,2 svarende til en distance på 1480m - imponerende syv niveauer over, hvad der som minimum forventes på dette tidspunkt af året. I en imponerende duel løb Mikkel Stangerup og Oliver Østergaard og pressede hinanden til det yderste. Det var dog Oliver Østergaard, som trak det længste strå og satte ny klubrekord med resultatet 25,3 svarende til en distance på 2120m eller 53 sprints af 2x20m med stigende hastighed.

Spørger man klubbens fysiske træner, Gorm Rabølle Knudsen, er de historiske gode præstationer et resultat af klubbens forholdsvis nye strukturændring for den fysiske træning i vinterpauserne:

”Da jeg kom til klubben i 2016 havde man tradition for at bruge den sidste måned frem mod jul på at teste sig selv mod nogle af ligaholdene i nogle træningskampe for så efterfølgende at holde helt fri i 2-3 uger. Det betød, at ungdomsholdene trænede rigtig meget fodbold frem mod jul og kun havde 2-3 uger, hvor de både skulle lade batterierne op mentalt, men samtidig bygge på ift. muskelmasse og styrke.”

I dag er træningskampene sidst på året fjernet sammen med en stor del af fodboldtræningen.
I stedet har spillerne styrketræning to gange om ugen kombineret med korte højintense intervalløb. Det hele foregår i tæt samarbejde med klubbens sponsor Muskler & Led på Bogensevej, hvor Gorm har arbejdet med U15 og U17. Klubbens anden fysiske træner, Helmand Hamid, har haft U19 med i træningslokalerne hos Institut for Idræt og Biomekanik på SDU. Det er tredje år i træk, at denne model prøves af og tredje år i træk, at modellen har givet gode resultater ift. spillernes fysiske udvikling.

”Efter den sidste turneringskamp om efteråret træner både U15, U17 og U19 én gang fodboldtræning om ugen frem til december, hvor de så efterfølgende ikke træner fodbold i ca. fem uger – det giver både spillerne og trænerne en tiltrængt pause. Samtidig giver det os optimale betingelser for at få lagt lag på spillernes fysik. I år er spillerne på alle tre årgange vendt tilbage fra vinterpause både større, stærkere og i bedre grundform, end vi hidtil har oplevet – faktisk er de, med undtagelse af nogle få spillere, allerede i den form, de bør have ved sæsonstart om 8 uger” siger Gorm.

De gode testresultater glæder også klubbens Talentchef og nuværende Cheftræner for U19 Division, Joachim Schødts:

"Der skal gives et kæmpe skulderklap til vores sundhedssektor i klubben, som tæller vores to fysiske trænere (Gorm og Helmand), diætist (Maja), vores fysioterapeuter (Finn og Jonas) samt vores mentaltræner (Mads), som gør et stort stykke arbejde for hele tiden at optimere og forbedre vores spilleres fysik og sundhed. De fysiske testresultater på U15-U19 glæder mig meget. Nu behøver trænerne ikke i samme grad bruge tid på at bygge spillernes fysiske grundform op i januar og februar inden sæsonstart, men i højere grad kan de bruge tid på den taktiske del."