17-årig fast med 2. divisionen: Min ambition er at spille hver weekend

Oliver Orup Kristensen
07. september 2020 kl. 15:30
For 3 år siden sad Rasmus Juel Knudsen på bænken for klubbens U17 Divisionshold. I weekenden spillede den blot 17-årige venstreback sin 9. kamp for Næsbys 2. Divisionshold.

Sådan er fodbolden så fantastisk. Lige så ubarmhjertig og kynisk den kan være, lige så givende og bekræftende kan den også være.

Rasmus Juel Knudsen, der endnu ikke er gammel nok til at køre bil alene, har bidt sig fast på klubbens bedste seniorhold, og han har tænkt sig at holde ved med næb og klør. Men selvom alting nu ser positivt ud for den 17-årige fra Langeskov, så har vejen til 2. divisionen været lidt mere snørklet.

Efter at have spillet i Langeskov til han var 12 år, tog Rasmus Knudsen videre til OKS i en søgen efter at spille en smule mere, og spille med nogle, der var en smule bedre. I OKS blev den unge fynbo omskolet fra at være central midtbanespiller til at skulle være venstre back - et positionsskifte han påskønner den dag i dag. Efter 2 gode og lærerige år i OKS valgte Rasmus Knudsen, i sommeren 2017, at tage til Næsby Boldklub. Klubskiftet kom i forbindelse med, at Rasmus netop var blevet første-års U17-spiller. Derfor var ambitionen fra Rasmus også straks at spille sig på førsteholdet på U17, men helt sådan gik det ikke:

”Da jeg kom til Næsby ville jeg jo, ligesom alle de andre spillere, gerne spille fast, men det skete desværre ikke. Faktisk sad jeg en hel del på bænken det første halve år, men jeg vidste godt, at jeg bare skulle blive ved med at arbejde hårdt og så gribe chancerne, når jeg fik dem.”

Og Rasmus Knudsen greb chancen, da han fik den. Hver eneste chance. Derfor spillede han sig også fast på holdet i løbet af foråret, og hans hårde arbejde blev belønnet med rollen som anfører sæsonen efter.

Herfra begynder tingene at tage fart for den ellers ydmyge og høflige knægt. Efter en god sæson som anden-års U17 spiller, hvor rollen som anfører var en del af pakken, så skete der noget, da Rasmus blev U19-spiller. Hans præstationer var ikke gået uset hen i klubben og derfor blev han i vinters, få måneder efter sin 17-års fødselsdag, inviteret med til en træningskamp med 2. divisionen – klubbens bedste seniorhold. Og noget tyder på, at Rasmus Knudsen er god til at gribe chancen, når han får den, for siden den træningskamp er han blevet rykket fast op i 2. divisionstruppen:

”Jeg blev inviteret med til en træningskamp, og der var det tydeligt at mærke, at tempoet og fysikken var helt anderledes, end hvad jeg var vant til. Heldigvis gik det rigtig fint, og jeg har jo været en del af truppen siden, så helt skidt var det ikke.”

Talentchef i Næsby Boldklub, Joachim Schødts glæder sig over den unge spillers succes, og vedlægger hårdt arbejde og ydmyghed som væsentlige parametrer:

"Rasmus er en ung spiller, som først og fremmest gennem hårdt arbejde og tålmodighed har taget skridtet op fra vores Talentafdeling til vores 2. Divisionshold. Siden vi rykkede ham og fem andre U19-spillere permanent op i 2. Divisionstruppen i vinters, har han virkelig vist sit værd - det vidner ni 2. Divisionskampe også om allerede. Rasmus skal blive ved med at lægge på sit spil, især defensivt, hvor han stadig skal blive bedre til at placere sig. Offensivt besidder han store kvaliteter i især hans indlægsspil. Han har også en stor fysik og aerobe kapacitet taget hans alder i betragtning, og jeg forventer mig meget af ham i fremtiden. Trænerne, Rasmus selv og vores miljø skal have cadeau for igen at have udviklet en spiller med et stort potentiale. Det næste skridt er, at han etablerer sig i 2. Division over det næste stykke tid, og så er jeg sikker på, at vi også ser ham i en højere række inden så længe".

Selvom det lige nu handler om at fortsætte udviklingen og spille sig fast på 2. divisionen, så er det umuligt for Rasmus Knudsen ikke at blive inspireret af de tidligere Næsby-talenter, der er i gang med at slå igennem i Superligaen:

”Altså lige nu er jeg rigtig glad hvor jeg er, og jeg har slet ikke travlt. Lige nu vil jeg bare kæmpe for at kunne få spilletid i hver kamp, og virkelig blive en fast del af holdet. Men når det så er sagt, så er det klart, at jeg lader mig inspirere af nogle af de gutter, der lige nu er ved at slå igennem inde i OB. Mange af dem har jo været her i Næsby og de er kun et par år ældre end jeg selv er, så det kunne da være sjovt en dag at kunne tage sådan et skridt op.”

Rasmus Juel Knudsen fik ca. 25 minutter på banen i weekendens 2-1 nederlag mod SfB-Oure.